Beställning
Hur gör jag en beställning hos er?
Du kan komma in i butiken, du kan handla i webshopen för leverans eller upphämtning i butiken. Vi kan också ta emot din beställning på telefon eller e-post.
Kan jag skriva kommentarer till er då jag gör min beställning?
Ja, det går bra. Det finns ett kommentarsfält då du går till kassan. Vill du fråga något innan du gör din order, vänligen gör det via vår mail, facebook eller ring oss. Om vi behöver fråga dig något tar vi kontakt.
Hur är kvalitén på växterna?
Tropicas växter är kända för sin kvalitet, men notera att storlek, färg, utseende på växter kan skilja sig från bilderna från Tropica. Eftersom växter är levande produkter kan vi inte garantera att de ser ut exakt som på bilderna. Beställer du växter är det viktigt att hämta ut växterna samma dag när de har anlänt eftersom det finns en risk att de annars kan ruttna.
Hur gör jag om jag vill få min beställning skickad så snabbt som möjligt?
Ring eller maila oss så försöker vi hitta en lösning. Det vi har i lager skickar vi direkt förutsatt att betalning är gjord. Växter som vi inte har i lager skickas på onsdagar förutsatt att du gjort beställningen senast söndag kväll.
Hjälp, vad ska jag beställa?
Skriv till oss på Facebook, maila eller ring oss. Vi tar oss tid med dina frågor och din beställning så den blir rätt.
Vad menas med att en vara är restnoterad?
Om vi inte har en vara i lager meddelar vi leveranstid och om du tycker den blir för lång kan du annullera hela eller delar av din beställning.
Hur lång tid tar det för en restnoterad vara att levereras?
Det är olika beroende på produkt. Oftast handlar det om allt från några dagar till några veckor. Vi meddelar dig när vi räknar med att kunna leverera varan.
Kan en vara ta slut?
Om vi inte har en vara i lager och vår leverantör inte kan leverera den i rimlig tid kan vi behöva annullera din beställning.
Behöver jag ett konto hos er?
Nej, det behövs inte.
Finns det fördelar att ha ett konto hos er?
Varje gång du köper något samlar du poäng. Dessa poäng omvandlas till pengar som man kan dra av vid kassan nästa gång du handlar.
Hur mycket är poängen värda?
Du får 2% på allt oavsett hur lite eller mycket du handlar hos oss. Du kan använda poängen när som helst men maxsumman är 100kr.
Hur länge gäller poängen?
Poängen gäller i 1 år från den dag du handlade varorna. Används inte poängen inom 1 års tid går dom förlorade och kan inte fås tillbaka.
Hur gör jag en order spårning?
Du hittar order spårning längst ner på varje sida. Order spårning visar din orders status hos oss. Detta är inte frakt spårning.
Hur gäller era köpvillkor?
När du beställer godkänner du våra köpvillkor.
Specialbeställning
Vad är en specialbeställning?
Det är en beställning av en vara som är tillverkad enligt dina anvisningar och som inte ingår i vårt ordinarie sortiment eller en vara som vi inte lagerför.
Kan jag avboka en specialbeställning?
Nej, normalt inte. Har vi i vår tur inte hunnit beställa varan från vår leverantör kan du annullera beställningen.
Hur lång är leveranstiden om jag specialbeställer ett akvarium?
Det beror på utförande. Det tar vanligtvis 4-6 veckor men leveranstid upp till ett kvartal kan förekomma.
Varför ska jag betala hela produktpriset vid specialbeställning?
Eftersom specialbeställda produkter inte kan avbokas måste hela produktens pris betalas i förskott.
Betalning
Är priserna med eller utan moms?
Alla våra priser är i SEK med aktuell moms.
Vilka betalningsmetoder finns det?
Du kan betala med kort, Swish eller Bankgiro. Betalar du med kort dras beloppet direkt. I butiken kan du också betala kontant. Är du företagare kan du få betala med faktura efter sedvanlig kreditprövning.
Kan jag betala med mitt utländska VISA eller Master Card?
Ja, det går bra. Beloppet dras direkt då köpet är genomfört.
Är det säkert att betala på vår sida?
Ja, vi använder SSL kryptering.
Frakt
Vilka fraktsätt erbjuds?
Vi skickar med DHL Service Point om vikten är högst 20 kilo. Om paketet väger mellan 20-30 kg skickas det med DHL Paket med hemleverans. Tyngre gods skickas med palltransport. Du kan också hämta din beställning i butiken.
Varför erbjuds DHL Service Point?
Vi har goda erfarenheter av speciellt växttransporter med DHL.
Jag har ingen DHL Service Point i närheten av min bostad. Hur blir det då?
Gå in på DHL´s hemsida och se om det finns någon servicepoint i närheten av ditt jobb eller liknande. Om det inte blir bra får vi se på alternativ tillsammans. Det kan innebära en liten merkostnad för dig.
Hur gör jag om leveransen sker med pall?
Vi samråder om hur vi ska ordna leveransen på bästa sätt. För palltransporter offererar vi pris för varje transport.
Vad kostar leveransen?
Den kostar 49 SEK för allt utom akvarier och skrymmande varor eller tunga varor som kräver palltransport . För akvarier som kan skickas med DHL Servicepoint kostar frakten 250 SEK. Akvariets mått och glastjocklek avgör fraktsätt. Hör med oss.
Hur lång tid tar det för att jag ska få mitt paket med DHL Service Point?
Till södra och stora delar av mellansverige tar det en dag. Till orter längre norrut tar det ytterligare en – två dagar. Leveranstiden för palltransport beror på vilken transportör och vilket transportsätt vi kommit överens om.
Sker leveranser alla dagar?
Leverans sker alla vardagar. Varor som vi har i lager skickar vi samma dag om vi får beställningen före kl. 12. Annars skickar vi dagen efter. Leverans som innehåller växter som vi inte har i lager skickar vi på onsdagar då vi får växtleverans. Det förutsätter att vi har din beställning senast måndag kl 8.00. I annat fall blir det nästkommande onsdag.
Kan jag be att få min order skickad en speciell dag?
Javisst det går bra. Växtleveranser till övre Norrland bör helst gå på måndagar.
Kan jag få mina beställda varor som finns i lager först och växterna när de kommer in?
Det går bra men då får du betala en extra frakt.
Skickar ni till övriga Norden?
Ja, men läs det som står under rubriken Export nedan.
Om jag inte hämtar ut paketet?
Då debiteras du 100 SEK för våra merkostnader samt för returfrakt. Vi återbetalar inget för växter. För ej levande varor betalar vi tillbaks dina kostnader.
Skada
Vad gör jag om varan är skadad vid leveransen?
Kontrollera om paketet ser helt ut vid leveransen. Är emballaget skadat ska du anmäla det till utlämnaren. Är emballaget helt men varan skadad kontaktar du oss.
Varför måste jag kontrollera om paketet är skadat?
Det underlättar att få ersättning av transportören.
Vad gör jag om jag får en pall med skadat gods?
Ta gärna foto på skadan och emballaget. Kräv att utlämnaren gjort notering om skadan innan du tar emot pallen. Är skadan så stor att varan sannolikt måste ersättas bör du inte ta emot pallen.
Ångerrätt/öppet köp
Har jag rätt att ångra mig?
Vi följer distansavtalslagen. För vara du beställt på hemsidan har du i ångerrätt 14 dagar efter mottagande. Använd gärna Konsumentverkets ångerblankett om du vill utnyttja din ångerrätt.
Vad gäller om jag vill utnyttja min ångerrätt eller öppet köp?
Utgångspunkten är att varan ska vara oanvänd och i originalförpackning. Du är ansvarig endast för varans minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändig för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. Du ansvarar för att det du skickar tillbaks är omsorgsfullt och ändamålsenligt packat.
Betalas frakten jag betalade vid mitt köp tillbaka om jag utnyttjar min ångerrätt eller öppet köp?
Vid retur av hela beställningen återbetalas din fraktkostnad vid köpet. Returneras en del av beställningen återbetalas ej fraktkostnaden.
Hur länge gäller öppet köp?
Öppet köp gäller i 30 dagar från att varan tagits emot.
Gäller ångerrätt/öppet köp för allt jag köper?
Nej, den gäller inte för växter, specialbeställda produkter som inte ingår i vårt ordinarie sortiment och som vi tagit hem för din räkning eller produkter som tillverkats efter dina anvisningar, ej lagerförda akvarier, akvariebänkar samt ADA- och DOOA produkter som ej är lagerförda.
Vem betalar returfrakten?
Du betalar returfrakt men du kan också lämna varan i vår butik. Du måste kontakta oss innan du skickar varan till oss. Vi kan skicka en retursedel till dig. Kostnaden för frakten dras då från köpesumman du betalat för varan. OBS Den frakt du betalat, vanligtvis 49:-, är ett subventionerat pris. För returfrakten betalar du det verkliga priset. Du kan också välja att skicka varan själv. Du måste då se till att paketet kommer till butiken. Vi kan inte hämta paket som skickas till oss.
Garanti/reklamationsrätt
Hur lång garanti har jag?
Garantin är normalt 1 år. Den kan vara längre om det särskilt anges. Produkten måste ha brukats som avsett, den får inte ha ändrats eller varit utsatt för vanvård eller i tillämpliga fall blivit utsatt för åska. På växter lämnas ingen garanti.
Kan jag göra en reklamation efter garantitiden?
Ja, du har tre års reklamationsrätt från mottagningsdatum. Reklamationsrätt gäller inte för växter. En reklamation ska göras inom skälig tid från att felet upptäckts. Kvitto är en förutsättning för att vi ska kunna hantera garanti/reklamation.
Hur gör jag om jag upptäcker ett fel på min vara?
Du kontaktar oss så får vi tillsammans bedöma lämplig åtgärd. I vissa fall kan felet avhjälpas utan att varan skickas till oss. I andra fall måste den skickas till oss.
Hur skickar jag en vara med garantifel eller reklamation?
VI skickar en returfraktsedel. Du packar varan på lämpligt sätt och lämnar den till en DHL Service Point om vi inte bestämmer något annat. Du kan också lämna varan i vår butik.
Återbetalning
Hur får jag tillbaks mina pengar?
Har du betalt med kort sätter vi in pengarna på ditt kort. Har du betalt med Swish sätter vi in pengarna på ditt bankkonto. Har du betalt kontant i butiken får du tillbaks i kontanter.
Support
Kan jag få hjälp om jag behöver det?
Ja, du får så mycket hjälp du behöver när du behöver den. Hjälpen får du via mail eller telefon.
Export
Säljer ni till kunder utanför Sverige?
Ja, vi säljer till övriga Norden. Kontakta oss för köpvillkor och fraktkostnad.
Personuppgifter
Lagrar ni uppgifter om mig?
Ja, vi lagrar ditt namn, dina adressuppgifter och dina kontaktuppgifter. I och med att du beställer godkänner du att vi lagrar dessa uppgifter. Du ansvarar för att de uppgifter du lämnar är korrekta.
Kakor/cookies
Lagrar ni kakor?
Ja, vi använder kakor för att göra hanteringen så smidig som möjligt.
Hur gör jag om jag inte vill använda kakor?
Du ringer oss och vi tar emot din order. Du får ett swish- eller bankgirokonto dit du kan betala köpesumman.
Vem får beställa?
Kan jag som inte är myndig beställa?
Ja, efter godkännande av målsman. Kontakta oss.
Kan jag beställa åt någon annan?
Ja, men du måste ha den personens medgivande.
Lagar
Gäller olika lagar när jag handlar i butiken och i web-shopen?
Ja, i butiken gäller konsumentköplagen och i web-shopen också distansavtalslagen. Mer information finns på www.konsumentverket.se
Reservationer
Vi reserverar oss mot text- och bildfel, mot uppenbart felaktiga prisuppgifter samt mot force majeure. Vi har upphovsrätt till information och innehåll på hemsidan.
Organisations nummer: 559142-0798